söndag 25 mars 2012

Ett steg i taget.

I dag var jag ute med Liza i skogen.
Denna gång gick det mycket bättre.
Jag behövde inte hoppa av en enda gång.
Men hon stannade ett par gånger.
Efter halva turen gick hon på framåt utan att stanna eller krångla.
Det går framåt.

Gott med mat.

Jag och ägaren snackade lite efter åt.
Jag sa det att om jag ska tävla Liza så vill jag inte att en massa andra ska rida henne.
Vi pratade även om att kanske lämna henne till Jocke i en månad.
Men det får han tänka på och själv bestämma.
För min del vore det bra.
Då kanske jag kan åka dit och rida.
Men det får vi se hur det blir med det.


Lady Liz.

15 kommentarer:

  1. Finns det så många i ditt stall? Tror du dom i sånt fall skulle göra något som är fel eller varför får inga andra rida hästen?

    SvaraRadera
  2. Till och från är det upp till fem stcker i stallet.
    Nä jag tror inte att dom skulle göra något fel.
    Men när det är en ung häst som inte är så erfaren så är det inte så bra att det är flera som hoppar upp och ner på henne.
    För alla har sitt sätt att rida på och vill men ha henne för tävling så är det bättre om det bara är en som rider henne.

    SvaraRadera
  3. Den meningen delar vi inte :) Och jag tror inte det är någon fara att flera "hoppar upp och ner" snarare bra för hästen :P inom rimliga ramar vill säga. men du äger ju inte hästen varför ska du då bestämma? Ska ju vara glad att du får vad jag ser ta hant om flera så fina hästar, skulle jag vara som inte har någon häst just nu. Och saknar det jätte mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har alla olika sätt att göra saker på.
      När jag är ute i skogen med Liza och hon stannar, låter jag henne stå någon sekund.
      Sen kramar jag med benen.
      Om hon då börjar baka så petar jag med tygeln på baken.
      Och nu menar jag retar inte spikar till och då går hon framåt.
      Men någon annan kanske gör på ett annat sätt och jag säger inte att det e fel.

      Hon har nyligen kommit till ett nytt ställe men ny/gamla hästar.
      Jag tror att det e bra att hon har en ryttare då och inte sex som alla gör lite olika.

      Nä jag äger inte hästen och jag känner att om jag ska rida henne fem gånger i veckan så tycker jag att hon kan få vila/vara häst två dagar.
      Plus att det e jag som betalar när vi åker iväg till tränare inte ägaren.
      Om jag ska lägga ner tid och pengar på hästen så vill jag rida henne själv.
      Vill han att flera ska rida henne då kan jag rida Peppy där jag lär mig mer.
      Den andra två som är mycket i stallet har sina hästar där.

      Radera
  4. Förstå mig rätt. På det som jag läst här så ser det inte ut som du har så stor erfarenhet av "ung" häster heller, kanske finns någon i stallet som kan hjälpa dig? det är en styrka inte svaghet att be och/eller ta imot hjälp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i.
      Jag har inte mycket erfarenhet av unga hästar och jag har inte hållit på så länge med western.
      Jag har Emil som är jätte duktig som jag kan fråga om hjälp både när det gäller western och hästar.
      Sen har jag Jocke som jag tränar för som jag också kan fråga om hjälp.
      Det är Emil som tycker att om jag ska tävla henne så ska inte en massa rida på henne.
      Får man fråga var du har ridit tidigare?

      Radera
  5. jag är utbildad beridare och har tränat hästar i 25år. Är utbildad på bla flyinge är också godkänd domare i western. Och en massa verkar det ju inte vara om det bara är två till som har häst där. Kan inte dom något om unghästar som finns på platts? Lättare att få hjälp när man se än vad det är när man pratar i tele. Det spelar ingen roll om man rider western eller engelskt så är grunderna dom samma. Men om ägaren vill låna ut henne till någon anan så är det ju upp till han/hon att göra det, de kan inte du bara bestämma eller? Tycker det låter som att du ska vara mer tacksam över att du får låna hästarna och inte sätta massa krav på ägaren det är som sagt ägaren som äger hästarna. Och att man betalar när man tränar någon annans häst är inget konstigt det fick jag också göra innan jag började utbilda andras hästar mot betalning i mitt företag. Tycker som sagt var att du kanske ska vara mer tacksam över att du får den möjlighet som många andra tjejer drömmer om, och inte sätta krav på ägaren.

    MVH Lill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ägaren har fem hästar i olika åldrar och sen finns det två till som har sina hästar där.
      Men vi är sex stycken som rider där.
      Det är jag och de två som har sina hästar där som rider regelbundet.
      Sen kommer det några som kommer när de vill och det är bra väder.

      Det jag har sagt till ägaren är att om jag ska rida Liza och tävla henne vill jag inte att en massa andra som rider henne.
      Men det är upp till honom.
      Vill han att alla ska få rida Liza så är inte jag intresserad av att träna och tävla henne.
      Då kan jag fortsätta att rida Peppy.

      Radera
  6. Men rid den du lär dig mycket på då. Bättre än att försöka ställa krav på ägaren om saker. det är ju trotts allt inte dina hästar. Jag skulle aldrig acceptera att någon kom och sa så om mina hästar när jag hade häst/hästar och tjejer/killar som fick rida gratis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att jag har ställt en massa krav på ägaren.
      Vill han att jag ska tävla henne så vill jag rida henne själv.
      Vill ha att någon annan ska tävla henne eller rida henne så kommer jag inte att rida henne.
      Det är han som bestämer.
      Det hade varit en annan ska om jag hade sagt att jag SKA rida/tävla henne själ.
      Men jag VILL, det är skillnad.
      Jag tror att man kommer få bättre resultat på tävlingarna om det är en som tränar och tävlar hästen mot om det är fem som gör det.
      Ägaren bestämer allt.
      Varje tävling jag VILL vara med på kommer jag först att fråga ägaren.
      Sägen han nej är det nej, säger jag ja är det ja.
      Om han säger till mig "att jag vill att du är med i den tävlingen" så kommer jag att vara det.

      Radera
  7. Du vill mycket men när har du stannat upp och tänkt på vad ägaren vill utan din vilja med i det hela? Läser hela tiden i dina svar att jag vill och jag vill. Tänker du på vad ägaren och andra vill?

    SvaraRadera
  8. Jag har inte ställt några krav på ägaren.
    Det är inte jag som har bestämt att vi skulle ta hem Liza.
    Det är inte jag som har sagt att jag ska tävla henne.
    Ägaren bestämde att vi skulle ta hem Liza för att jag skulle tävla henne.
    Jag skrev inte om det för först var jag inte så glad över det för jag tyckte det var för kort tid att få igång henne och lära känna henne.
    Det enda jag har sagt är att om jag ska tävla henne så vill jag rida henne själ.
    Pga. att jag rider henne fem dagar i vecka och tycker att hon kan få vila i två dagar och jag tycker inte det är snällt att Liza ibland ska gå dubbla pass på en dag.
    Jag har även sagt till ägaren att om han vill ha bra resultat så ska han låta någon annan tävla henne.
    För jag kan inte lova att det kommer gå bra.

    Jag skriver inte om minsta lilla som händer och jag skriver inte om sådant som jag har blivit upprör, irriterad över eller arg.
    Jag skriver inte något elakt om folk.
    Ni kanske skulle tänka på det innan ni börjar säga att jag ställer karv på ägaren och bestämmer en massa.
    Jag har aldrig ifråga satt något som ägaren har sagt eller tycker.

    För ett år sedan när första betäckningen av Peppy inte tog sig frågade han mig om vi skulle betäcka ingen pga. att jag hade börjat rida Peppy då.
    Jag sa att det kan inte jag bestämma för det är inte min häst.

    Men vill ägaren att jag ska tävla en av hans hästar då tycker jag att jag har rätt att säga att jag vill rida den hästen själv.
    Håller inte ägaren med om det då får någon annan tävla den hästen och då tar jag för givet att den personen också rider den.

    SvaraRadera
  9. samma inlägg på två sidor.. Brist på fantasi?! Och jo du ställer krav på ägaren med det du "bara" sagt...

    SvaraRadera
  10. Ja vad ska man säga... vilka barnsliga kommentarer! Jag vet ju av egen erfarenhet att blir man tillfrågad att tävla en häst så har man också fått ett ansvar, och i o med att det är en yngre häst och ägaren i sig valt en specifik person så litar han ju på henne också..eller??? självfallet vill man göra sitt bästa och jag hade då inte velat ha flera personer som ska sitta å traggla med hästen om jag lägger ner energi , möda, pengar o tid på en häst.. det fattar ni väl själva eller?? Men tor inte en enda av er som kommenterar här har någon som helst erfarenhet och perspektiv för då skulle ni inte lägga som ur botat dumma kommentarer, tror mest det handlar om avundsjuka..jag kan ju liksom gissa vilka som skriver allt detta...genomskinligt.. Hur som helst så tror jag Liz är er evigt tacksam för att ni behandlat henne som dynga och svartmålat henne för hade ni inte gjort detta så hade hon aldrig kommit till oss i folkabo...! Ni kan fortsätta tävla o träna andras hästar, vissa av er har ju till o med egna hästar fast rider ändå andras, o dessa personer har ingen som helst talan i detta. Men som slut ord så kan jag bara personligen säga att jag tycker att betalar man för sig o lägger energi på en häst då ska man få göra det utan att någon lägger sig i o förstör.. sen om en yngre häst går 5 dagar i veckan måste den få sin vila 2 dagar, annars är man elek o orättvis mot hästen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns så himla rätt att komma till er där jag vet att jag har mycket mer att lära mig. Där jag kommer få den hjälp jag behöver och mina mål har flyttats högre upp på stegen. Det känns så himla härligt att få tillbaka glädjen till hästar och ridning. Kram på er.

      Radera